Tips 6

Frustrasjon og avmakt er normalt

Tips 6_frustrasjon og avmakt er normalt

Sinne, frustrasjon og avmakt er normale følelser, og noe alle foreldre kjenner på. Mister du kontrollen kan det bli utrygt eller farlig for barnet, deg selv eller andre.

Råd

Tenk at du har et kamera som filmer deg hjemme. Følelsene som du viser barnet skal bli sett av andre voksne, og av barnet selv når det blir større. Spør deg selv: Hva ville de tenkt om de så filmen?

Å bli foreldre er en stor forandring i livet. Plutselig er man ikke sjef over egen tid eller søvn lenger, og langvarig gråt kan skape sinne, frustrasjon og avmakt hos mange foreldre. Dette er helt normale følelser, og det samme er irritasjon over en partner i denne perioden. Spørsmålet er om vi har kontroll på disse følelsene. Sinne, frustrasjon og avmakt handler overraskende lite om hva barnet gjør, men om hvordan du som forelder tenker om deg selv og barnet. Med overskudd klarer de fleste å tenke at deres barn er som barn flest, og at de er en god nok forelder. På dårlige dager kan det være lett å bli urimelig kritisk mot seg selv, og tenke at man ikke er god nok. Da kan vi oppfatte gråt som noe barnet gjør "mot" oss, og vi føler oss angrepet, selv om vi egentlig vet at gråt er helt normalt for et lite barn. Tanker om at gråten er noe barnet gjør «mot» meg, og jeg er en dårlig forelder, kan komme. Det er disse tankene som leder til frustrasjon og avmakt.

De fleste kjenner godt når vi blir mer sint og frustrert enn vi bør. Det er når vi mister kontrollen og blir uforutsigbare og skremmende, at det blir skadelig for barna. De fleste av oss får dårlig samvittighet når vi ser at barna blir skremt, mens andre bagatelliserer konsekvensene.

Det finnes mange steder og gode nettsider der du kan få hjelp til å håndtere sinne og frustrasjon. På nettsiden www.littsint.no finner du gratis materiell for foreldre som ønsker å jobbe med sinnemestring. Se også mer i “Få hjelp” i hovedmenyen oppe til høyre.

Husk at du alltid har et valg om hva du skal tenke og hvordan du skal reagere, selv om det ikke alltid oppleves slik. Det handler om å ta ett skritt tilbake, registrere hvor aktivert du er, og minne deg selv på at de fleste tanker om hvorfor barnet gjør som det gjør, er usanne tulletanker og bekymringer som du kan velge bort. Klikker du overfor barnet, og ser at det blir skremt, er det viktig at du som voksen tar ansvar for situasjonen. Når barnet blir litt større, vil det tenke at det er noe galt med dem når foreldrene blir sinte og klikker. De vil ofte ta ansvar for handlingen, og legge skylden på seg selv. Da er det et godt råd å kunne be om unnskyldning. Barnet føler seg mindre krenket, og får mer positive følelser overfor deg som forelder.

Pusteøvelser kan gjøre deg roligere og dempe bekymringer. Det finnes mange ulike pusteøvelser. En er den vi kaller å puste i firkant, der målet er å endre pustefrekvensen og få kontroll over pusten. Se for deg en firkant. Du kan for eksempel feste blikket på et bilde, et vindu eller noe annet. Pust rolig ut mens du lar øynene følge ei side på firkanten. Bruk ca. tre sekunder. Så holder du pusten i tre sekunder, mens blikket glir langs neste side i firkanten. Deretter puster du rolig inn i tre sekunder langs tredje side, og holder pusten i tre sekunder langs siste side. Fortsett til du kjenner at pusten blir roligere. Det kan være fint å øve når du er rolig. Da blir det lettere å gjøre pusteøvelsen når du er stresset.

Øvelse gjør mester. Prøv deg frem og finn en pusteteknikk som funker for deg!

Husk

Pusteøvelser kan gjøre deg roligere, og dempe negative tanker og bekymringer. Er det vanskelig å få kontroll på følelsene dine? Fortell det til noen, det er mye god hjelp å få.

Innholdet på denne siden er utviklet i samarbeid med psykologspesialist Steinar Sunde.